Waarom bedrijven vloggen
Marjolein Ekkelboom • 21 oktober 2019
Vloggen voor bedrijven
Tegenwoordig kunnen we ons geen wereld meer voorstellen zonder vloggers. Toch heeft het even geduurd voordat het echt populair werd. In het begin werd vloggen meer gezien als een leuke hobby voor kinderen. Tegenwoordig lijkt het wel of iedereen vlogt en zijn vloggers de nieuwe sterren en trendsetters.
Reden genoeg voor steeds meer bedrijven en organisaties om ook te beginnen met vloggen. Door het toenemende gebruik en de mogelijkheden van smartphones en het internet wordt vloggen ook steeds makkelijker.
Maar wat is een vlog precies? Volgens Wikipedia is een vlog (een afkorting voor video weblog) de benaming van een dagboek (Engels: log) op internet, waarbij het grootste deel van het dagboek bestaat uit videobeelden. De vlog is een variant op het blog (afkorting voor weblog), waarbij de inhoud voornamelijk tekst is.
Reden genoeg voor steeds meer bedrijven en organisaties om ook te beginnen met vloggen. Door het toenemende gebruik en de mogelijkheden van smartphones en het internet wordt vloggen ook steeds makkelijker.
Maar wat is een vlog precies? Volgens Wikipedia is een vlog (een afkorting voor video weblog) de benaming van een dagboek (Engels: log) op internet, waarbij het grootste deel van het dagboek bestaat uit videobeelden. De vlog is een variant op het blog (afkorting voor weblog), waarbij de inhoud voornamelijk tekst is.
Is vloggen interessant voor jouw bedrijf?
Als je wilt gaan vloggen vraag je dan eerst af waarom je wilt vloggen. Welk doel wil je behalen en wie wil je hiermee bereiken en waar wil je de video’s plaatsen. Is het bedoelt voor Instagram stories, Facebook live of heb je een kanaal op Youtube. Wat wil je vertellen aan je doelgroep. Neem je ze live mee naar een beurs waar je als bedrijf staat? Of wil je een bijeenkomst filmen. Zet je je Q&A op video? Dit zijn een aantal vragen die je moet stellen voor je gaat filmen. De wie, wat, waar en hoe zijn ook belangrijk als het om vloggen gaat. Vloggen kan ingezet worden als recruitment tool, sales tool of het kan gebruikt worden om klantvragen te beantwoorden. Er zijn mogelijkheden genoeg om vloggen voor bedrijven interessant te maken. Het is niet meer alleen voorbehouden aan influencers en marketeers.
Personality
Het meest belangrijke aan vloggen is, is dat het persoonlijk is. Je geeft een inkijk in je bedrijf en jouw leven. Een vlog hoeft daarom ook niet perfect te zijn. Er mag af en toe iets misgaan. Het persoonlijke van een vlog maakt hem geloofwaardig en is het verschil tussen een bedrijfsfilm of een commercial.
John Legere - CEO Tmobile
Een beroemd voorbeeld is John Legere, CEO van T-Mobile. Elke zondag publiceert hij een vlog op Facebook dat "#Slow Cooker Sunday" heet. In de vlog die hij in zijn keuken opneemt beantwoord hij kijkersvragen en kookt hij. Het resultaat, ongeveer 2,3 miljoen kijkers die elke week op zijn vlog afstemmen. Dat is gelijk aan het aantal kijkers naar de Oranje Leeuwinnen tijdens het WK voetbal. Hij krijgt de volle aandacht van een bewezen geïnteresseerd publiek, gewoon door zijn diner te koken, het recept te delen en vragen te beantwoorden.
Kracht van vloggen
Vlogs zijn voor bedrijven een onaangeboorde kracht die hen winst kan opleveren - er is alleen een directie voor nodig die bereid is authentiek te zijn, wat kwetsbaarheden te tonen en zijn verhaal wekelijks of maandelijks op video te vertellen.
Nog niet overtuigd om te gaan vloggen?
Hier zijn wat getallen. 56% van alle internetgebruikers bekijkt meer dan een uur Instagram-, Facebook- of YouTube-video’s per dag. Verwacht wordt dat het videoverkeer binnen enkele korte jaren meer dan 80% van al het consumentenkijkgedrag zal uitmaken. (Forbes.com) Het klinkt misschien wat eenvoudig maar ik denk dan 1 + 1 = 2 ofwel jouw bedrijf + vlog = meer succes, erkenning en vertrouwen.
Social Circus kan je helpen
We kunnen je helpen met het formuleren van scherpe doelstellingen en we kunnen een plan van aanpak voor je maken. Ook kunnen we helpen met het verzamelen en vertellen van verhalen. Bekijk hier
onze informatie pagina over vloggen. Bel of mail vrijblijvend voor een kennismakingsafspraak. Ook laten we je dan graag een paar vlog voorbeelden zien die we voor bedrijven hebben gemaakt.
Wil je dit bericht delen via:
Over welk onderwerp wil je blogs lezen?

Kennismaken?
Tijd voor een kop koffie? De kennismaking is laagdrempelig en geeft snel duidelijkheid of wij u kunnen helpen!