Steeds vaker SEO en SEA opdrachten
Social Circus wordt steeds vaker gevraagd de SEO en SEA te verzorgen voor haar opdrachtgevers

Wat is het verschil tussen SEO en SEA eigenlijk?
Je hebt er vast wel eens van gehoord: SEO en SEA. Anders was je ook niet op deze pagina terecht gekomen. Voor veel mensen lijken deze twee termen veel op elkaar. Het heeft allebei te maken met online marketing en met beide technieken kun je op de eerste pagina van Google terecht komen.
- SEO heeft betrekking op de organische (onbetaalde) zoekresultaten.
- Met SEA worden de betaalde zoekresultaten bedoeld.
Andere verschillen SEO en SEA
Er zijn enkele andere belangrijke verschillen tussen SEO en SEA.
- Een hoge positie in de normale zoekresultaten (SEO) kan weken of zelfs maanden duren, terwijl advertenties in zoekmachines (SEA) direct zichtbaar zijn.
- Google biedt minder inzicht bij de normale zoekresultaten. Je ziet bijvoorbeeld niet via welke zoekwoorden een gebruiker op je site terechtkomt. Bij advertenties in zoekmachines zijn deze gegevens wel inzichtelijk. Google laat je dus betalen om achter deze informatie te komen.
- Het resultaat van SEO is lastiger te meten dan het succes met SEA. Het is moeilijk om het aantal uur dat je besteedt aan SEO af te zetten tegen de gemiddelde positie in Google (en wat deze positie je concreet oplevert). Bij SEA is dit anders: je ziet direct hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel clicks en conversies het heeft opgeleverd.
- Betaalde zoekresultaten in Google bevinden zich grotendeels bovenaan de pagina terwijl de onbetaalde resultaten soms zelfs niet zichtbaar zijn zonder eerst naar beneden te scrollen.
Voordelen SEO ten opzichte van SEA
Als je bovenstaande verschillen op een rijtje zet, lijkt het erop dat je beter in SEA kunt investeren dan in SEO. Toch is dit niet helemaal waar. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten is minstens zo belangrijk, en wel hierom:
- Ondanks dat het verschil tussen betaalde en onbetaalde zoekresultaten steeds minder duidelijk wordt, worden de advertenties nog wel gemarkeerd als advertentie. Voor sommige mensen is dit een reden om het zoekresultaat over te slaan en te klikken op een onbetaald zoekresultaat.
- Resultaat met SEO is, mits goed bijgehouden, blijvend terwijl dit bij SEA niet zo is. Als je een betaalde campagne stopzet dan is je website direct niet meer zichtbaar in Google.
- Bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten. Als je eenmaal gevonden wordt in Google, dan is de klik vervolgens gratis. Als je als ondernemer je online marketing zelf doet, dan hoeft SEO dus weinig te kosten: het is dan vooral een investering in tijd en moeite.
- Met behulp van optimale SEO kunnen ervoor zorgen dat jouw content wordt gebruikt als featured snippet boven de zoekresultaten.
Combineer SEO en SEA
Of je nu moet gaan voor SEO, SEA of een combinatie is afhankelijk van de concurrentie op zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Veel van onze klanten adviseren we een combinatie.
SEO en SEA kunnen elkaar namelijk perfect aanvullen. SEA geeft je direct feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert, je leert zo wat de intentie van mensen is die op een specifieke term zoeken. Met andere woorden: liever 25 bezoekers en 3 nieuwe opdrachten, dan 2.500 bezoekers en geen nieuwe opdrachten. Met behulp van de combinatie tussen SEO en SEA richt je je op de juiste zaken: zoekintentie en niet op aantallen.
Bron artikel: Sageon
Meer informatie?
Wil je meer informatie over SEO en/of SEA? Wil je een eerlijk advies of jouw doelstellingen realistisch zijn? Social Circus helpt ondernemers. Neem vrijblijvend contact op met Bas Westerbeek voor een oriënterend gesprek.
Wil je dit bericht delen via:
Over welk onderwerp wil je blogs lezen?

Kennismaken?
Tijd voor een kop koffie? De kennismaking is laagdrempelig en geeft snel duidelijkheid of wij u kunnen helpen!