Pinterest, onderschat marketing tool


Marjolein Ekkelboom • aug. 01, 2019
Pinterest
Op mijn vraag aan bedrijven of ze bekend zijn met Pinterest krijg ik vaak hetzelfde antwoord. Pinterest? Dat is toch dat online plakboek voor bruiloften en recepten? Ik geloof dat mijn vrouw / moeder het gebruikt. 

Online prikbord

Pinterest is inderdaad een online prikbord waar gebruikers plaatjes en video’s kunnen verzamelen. Het grootste verschil met Instagram is dat het hierbij gaat om het bewaren en delen van content van anderen en niet dat van jezelf. 

Pinterest sluit hiermee aan bij de social media trend die meer nadruk op visuele content legt. Uit onderzoek blijkt dat content met plaatjes en video succesvoller is dan content zonder beeldmateriaal. Content met foto’s wordt 94% beter bekeken en het gebruik van video op je landingspagina zorgt voor een 86% hogere conversie. (Bron: Hubspot /marketing-statistics).

Hoe werkt Pinterest?

Op Pinterest kun je plaatjes, infographics en video’s pinnen op virtuele borden die je kunt aanmaken. Deze verzamelingen kunnen geliket en gerepint worden door andere gebruikers. Je kunt heel gemakkelijk foto’s van andere websites op je Pinterest account pinnen door gebruik te maken van de Pin it knop die je op een eenvoudige manier in je taakbalk kan installeren.
   
Ook kan je op Pinterest browsen en de borden van anderen bekijken, delen en liken. Gebruikers kunnen aangeven welke producten ze mooi vinden en wat ze voor zichzelf zouden kopen. Vrienden van de pinner kunnen hun goedkeuring en likes geven door het repinnen op hun eigen borden. 

Viraal

Dit prikbord effect van plaatjes, filmpjes, gifjes en infographics is een van de belangrijkste redenen waarom Pinterest voor bedrijven een interessante marketing tool is. Wanneer je een foto pint van jouw website en Pinners vinden dit een aantrekkelijk beeld dat zij repinnen en de volgers van die Pinners zien het beeld ook weer voorbijkomen en repinnen het weer etc. Zo gaat het beeld een heel eigen leven leiden. De pin gaat viraal. 

Het grote voordeel: de originele bron (jouw website) blijft altijd zichtbaar. Dit viraal gaan van afbeeldingen is een belangrijk onderscheidend voordeel van Pinterest. Posts op Facebook en Instagram zijn tijdgebonden en spelen vaak in op de waan van de dag. Bij Pinterest zijn de beelden tijdloos en worden vaak na maanden nog steeds gedeeld. Bedrijven gebruiken Pinterest daarom graag als portfolio of productcatalogus. 

Verschillende interesses

Op Pinterest kan je meerdere prikborden aanmaken voor allerlei verschillende interesses. Dit is een unieke oplossing voor het hebben van één account maar wel het hebben van meerdere interesses. 

Nu komt het vaak voor dat mensen meerdere social media accounts per platform aanmaken. Een dat ze zakelijk gebruiken, één voor privé gebruik en één voor bijvoorbeeld de sportclub. Op Pinterest maak je eenvoudig verschillende borden aan en kan je per bord bepalen wie wat ziet zonder dat je de tijdlijn van je volgers vervuilt met pins die buiten hun interesse gebied vallen. Je kunt dus bij het maken van je borden al heel specifiek je doelgroep bepalen. 

Ideaal social media platform

Net als andere platforms heb je ook op Pinterest volgers. Als volger kies je echter welke borden je wilt volgen. Zo zie je altijd alleen de meest relevante content waar je echt interesse voor hebt. Dit type follow-up overtreft het Facebook-model waarbij inhoud segmentatie alleen in handen is van de pagina of het profiel en niet van de vriend, de fan of het lid.

Ook is het mogelijk borden te maken waarop ook anderen kunnen pinnen. Op die manier creëer je eenvoudig een community van pinners die hun ideeën delen op hetzelfde prikbord. Dit communicatiemodel van meerdere lagen onder één profiel is uniek voor Pinterest en een van de redenen waarom ik denk dat Pinterest een ideaal social media marketing platform is. 

Wie maken gebruik van Pinterest?

Volgens het Amerikaanse PEW Research Center is 41% van de Pinterest gebruikers vrouw. 84% is tussen de 18 en 64 jaar. Met een behoorlijk gelijke verdeling tussen de verschillende leeftijdsgroepen. 31% van de gebruikers wonen in een stedelijke omgeving. Ook zijn Pinterest gebruikers hoger opgeleid en bereid meer dan gemiddeld te besteden. 

55% van de gebruikers gebruiken het platform om te winkelen en 90% van de Pinners gebruikt Pinterest om aankoopbeslissingen te nemen. 

Heb je nu je ideale publiek gevonden? Ben je overtuigd van het nut van Pinterest voor jouw bedrijf?

Welke “pins” zijn er?

Naast het gewone pinnen zijn er als bedrijf meerdere opties om je te onderscheiden op Pinterest. Zo zijn er verschillende type pins die meer informatie meegeven aan je producten op Pinterest. 

1. Rich Pins 
Rich Pins bieden meer context door extra informatie direct op een pin weer te geven. Er zijn vier soorten Rich Pins: app, product, recept en artikel pins. 
• Product Pins maken winkelen eenvoudiger. Ze omvatten o.a. prijzen en waar een product gekocht kan worden. 
• Recept Pins geven je direct informatie over: ingrediënten, kooktijden en portiegroottes van een recept. 
• Artikel Pins helpen Pinners verhalen te bewaren die voor hen van belang zijn. Elke Artikel Pin toont een kop, de auteur en een beschrijving van het verhaal.
• De App Pin tot slot toont de installatieknop voor een app. Dit zorgt ervoor dat Pinners een app kunnen downloaden zonder Pinterest te verlaten.
 
2. Buyable-, sponsored pins
Sponsored pins geven je de mogelijkheid je beste pins te promoten en ervoor te zorgen dat ze op de meest relevante plekken verschijnen. De Buyable pin gaat een stap verder dan de product pin. Deze pin geeft pinners de mogelijkheid jouw product direct te kopen zonder Pinterest te verlaten.

Tot slot mijn favoriete pin, de Shop the Look pin. Met deze pin kunnen pinners producten vinden en kopen in de mode- en woondecoratieborden zonder Pinterest te verlaten. 

Zoals ik eerder aangaf zijn vrouwen de drijvende kracht achter Pinterest en dat is een interessant gegeven,. Vrouwen hebben over het algemeen de macht over de portemonnee in een gemiddeld huishouden. 70 procent van de aankopen wordt gedaan door vrouwen. En daar kun je als bedrijf op Pinterest van profiteren.

Meer weten over de mogelijkheden van Pinterest voor jouw bedrijf? Neem dan contact met mij op. marjolein@socialcircus.nl

Wil je dit bericht delen via:

Over welk onderwerp wil je blogs lezen?


door bas 28 feb., 2024
Online groeien met de hulp van de SEO/SEA expert van Social Circus
SEA en SEO freelancer van DeVerfspuiter.com
door bas 08 feb., 2024
De Verfspuiter.com heeft een online marketeer die zorgt voor de online strategie, website beheer en de SEO en SEA aanpak. Lees over de resultaten en wie weet wilt u ook kennismaken met deze Freelance marketeer van Social Circus
SEO gaat voor bedrijven veranderen met de lancering van de nieuwe zoekmachine Google SGE.
door Bas Westerbeek 15 dec., 2023
De SEO veranderingen in 2024 zijn groot, na de introductie van de nieuwe zoekmachine Google SGE. Is organische vindbaarheid ook in de toekomst belangrijk voor jouw website en bedrijf? Lees dan dit artikel over Google SGE en de impact op SEO.
Website gemaakt voor Medical Biochemistry
door Bas Westerbeek 09 nov., 2023
Een blog en portfolio website kunt u door Social Circus laten maken. Wij maken de website en u kunt de website daarna eenvoudig zelf beheren. Bekijk de website van Medical Biochemistry uit Amsterdam
7 SEO tips voor winkeliers en lokale ondernemers
door bas 16 okt., 2023
Wil jij online, via de website, meer klanten aantrekken en heb je een winkel of bedrijfspand in een dorp of stad? Lokale SEO (organisch beter gevonden worden via Google) is beslist van groot belang voor de groei van je bedrijf. Het kan dan handig zijn om de checken of je de juiste stappen hebt genomen.
Meer Social Circus Blogs
Het marketing freelancers team van Social Circus

Kennismaken?

Tijd voor een kop koffie? De kennismaking is laagdrempelig en geeft snel duidelijkheid of wij u kunnen helpen!

Share by: