Hoe kom je in contact met generatie Z?


Sven Oyntzen • aug. 27, 2019

Jonge mensen werven: hoe kom je in contact met Generatie Z? 

Generatie Z arbeidsmarktcampagne Social Circus 1

Nieuwe regels voor een oude wereld | Generatie Z en je bedrijf  

Elke generatie heeft zijn eigen dromen, ambities, uitdagingen en regels. Ook voor Generatie Z, geboren tussen 1995 en 2010, is dat niet anders. Deze jonge mensen, ook wel de smartphonegeneratie genoemd, zijn bij wijze van spreken online geboren en maken deel uit van het oneindige sociale netwerk. Maar er zit ook onzekerheid in Generatie Z, die is opgegroeid tijdens de recessie en in de wereld na de aanslagen op het World Trade Center in New York.

Bedrijven die jonge mensen willen werven, staan voor een dubbele uitdaging: hoe word je aantrekkelijk voor deze nieuwe groep werknemers en hoe manage je hun verwachtingen? Een pasklaar antwoord op deze vragen kan ik je niet geven. Maar je kunt je wel verdiepen in wat deze jongeren beweegt. Om je op weg te helpen omschrijf ik hieronder drie kenmerken van Generatie Z. 
arbeidsmarktcommunicatie Generatie Z Social Circus 2

ZIET ZICHZELF ALS WERELDBURGER 

Generatie Z ziet zichzelf als wereldburger. Dit komt vooral door internet en social media: grenzen zijn vervaagd, de wereld is veel toegankelijker geworden. Generatie Z communiceert net zo makkelijk via een app met iemand aan de andere kant van de wereld als met iemand die in dezelfde stad woont.  
arbeidsmarktcommunicatie Generatie Z Social Circus 3

WIL WERK DAT VOLDOENING GEEFT 

Wat is de (bv. maatschappelijke) bijdrage van het bedrijf waar ik voor werk? En wat voeg ik daaraan toe? Werk dat voldoening geeft is voor Generatie Z cruciaal. Alleen werken voor financieel gewin past niet in hun levensvisie. Dit komt mede doordat hun behoefte aan materieel bezit zich anders ontwikkelt dan die van eerdere generafies. Zij hoeven geen ‘vette auto’ of een ‘kast van een huis’, maar hechten meer aan zaken die zij kunnen vasthouden, zoals een laptop, een horloge of een smartphone.  
arbeidsmarktcommunicatie generatie z gamers

IS OPGEGROEID MET GAMES

Generatie Z is een generatie van gamers. Zij hebben geleerd dat als een weg niet tot succes leidt, een andere dat misschien wel doet. Zij hebben een grote bereidheid elkaar op te zoeken (hoe, niet fysiek te zijn), vragen te stellen en verschillende bronnen te gebruiken om oplossingen te vinden. Ook binnen een functie/bedrijf durven zij meer te experimenteren. Dat is positief, maar kan voor procesgestuurde bedrijven ook een uitdaging zijn.
arbeidsmarktcommunicatie Generatie Z Social Circus 3

De weg naar generatie Z

Misschien vind jij het ook lastig Generatie Z goed te bereiken of bij je bedrijf te betrekken. Ter inspiratie een voorbeeld van hoe ondernemer Elon Musk (Space X, Paypal, Tesla) dat doet. Omdat hij weet dat Generatie Z bij voorkeur rechtstreeks communiceert met de meest waardevolle kern van haar netwerk, nodigt hij zijn Generation Z-medewerkers uit hun vragen persoonlijk aan hem te stellen. Uiteraard hee, hij dit proces geoptimaliseerd met behulp van zijn communicatie- en HRafdeling. Maar het belangrijkste is: met zijn aanpak creëert hij betrokkenheid en een gevoel van invloed. En dat is nou precies waar Generatie Z behoefe aan heeft – en daarmee een perfecte basis voor een goede samenwerking.

Specialist in arbeidsmarktcommunicatie

Social Circus kan u helpen met het werven van nieuw personeel, zoals de generatie Z en uw arbeidsmarktcommunicatie strategie. Lees ook onze andere publicaties: arbeidsmarktcommunicatie - employer branding en succesvol rekruten via Facebook en Instragram

Contact

Wil je meer weten over generatie Z of over onze aanpak voor arbeidsmarktcommunicatie? Neem dan contact op met Sven@socialcircus.nl of vul onderstaand formulier in.

Vragen? neem contact met ons op.

Generatie Z
Hoe werf ik nieuw personeel
Doelgroep onderzoek en advies
recruitment media advies
Vacature teksten schrijven
Een advertentie concept
Advertentie / banner
Recruitment via mijn website
Recruitment fotografie en/of video
Recruitment via Google
Recruitment via Facebook
Recruitment via Linkedin
Recruitment via Youtube
Aanmelden email nieuwsbrief

Wil je dit bericht delen via:

Over welk onderwerp wil je blogs lezen?


door bas 28 feb., 2024
Online groeien met de hulp van de SEO/SEA expert van Social Circus
SEA en SEO freelancer van DeVerfspuiter.com
door bas 08 feb., 2024
De Verfspuiter.com heeft een online marketeer die zorgt voor de online strategie, website beheer en de SEO en SEA aanpak. Lees over de resultaten en wie weet wilt u ook kennismaken met deze Freelance marketeer van Social Circus
SEO gaat voor bedrijven veranderen met de lancering van de nieuwe zoekmachine Google SGE.
door Bas Westerbeek 15 dec., 2023
De SEO veranderingen in 2024 zijn groot, na de introductie van de nieuwe zoekmachine Google SGE. Is organische vindbaarheid ook in de toekomst belangrijk voor jouw website en bedrijf? Lees dan dit artikel over Google SGE en de impact op SEO.
Website gemaakt voor Medical Biochemistry
door Bas Westerbeek 09 nov., 2023
Een blog en portfolio website kunt u door Social Circus laten maken. Wij maken de website en u kunt de website daarna eenvoudig zelf beheren. Bekijk de website van Medical Biochemistry uit Amsterdam
7 SEO tips voor winkeliers en lokale ondernemers
door bas 16 okt., 2023
Wil jij online, via de website, meer klanten aantrekken en heb je een winkel of bedrijfspand in een dorp of stad? Lokale SEO (organisch beter gevonden worden via Google) is beslist van groot belang voor de groei van je bedrijf. Het kan dan handig zijn om de checken of je de juiste stappen hebt genomen.
Meer Social Circus Blogs
Het marketing freelancers team van Social Circus

Kennismaken?

Tijd voor een kop koffie? De kennismaking is laagdrempelig en geeft snel duidelijkheid of wij u kunnen helpen!

Share by: