Employer branding begint met een goed verhaal


Marjolein Ekkelboom • sep. 06, 2019
Employer branding met een goed verhaal Social Circus
Marjolein is strateeg bij Social Circus. Zij heeft onlangs Dirk Driessen geïnterviewd over arbeidsmarktcommunicatie. Dirk is directeur (Get.Noticed specialist) in werken-bij websites, recruitmentsites en vacaturesites.

“Het is belangrijk om permanent met je doelgroep te blijven communiceren”

Als je als bedrijf succesvol wil zijn in het werven van goed personeel moet je als organisatie aan een paar basis voorwaarden voldoen, zoals:
  1. Wervingsstrategie;
  2. Arbeidsmarktcommunicatie (Employee value proposition + Job Value Proposition);
  3. Werken bij sites (voor conversie);
  4. Top recruiters en een getrainde hiring operatie.
Employer Branding de juiste mensen Social Circus

De juiste mensen

Dirk: “Adhoc een advertentietje opstellen en verwachten dat je de juiste kandidaten krijgt, dat werkt niet met deze krapte op de arbeidsmarkt. Je kan er niet meer zomaar vanuit gaan dat je op die manier de juiste mensen binenhaalt”
Dirk is zijn carriere begonnen als intercedent bij Randstad Uitzendbureau en richt zich al sinds 2008 op online recruitment. Volgens Dirk is online in je recruitment aanpak cruciaal. Vooral nu in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt en nu er een groot gebrek is aan goede mensen.

Een goed verhaal

 “Als bedrijf moet je nu bereid zijn te investeren in wat jou als organisatie waardevol maakt”, stelt Dirk. “Je hebt een goed verhaal nodig. Wie ben ik als bedrijf, de employee value proposition (EVP) en wat kan ik mijn doelgroep bieden, de job value propostition (JVP).”

De EVP is zo belangrijk, omdat dit verhaal aan de basis staat van al je content. Je stemt er je tekst, fotografie en video op af. Ook is het de basis voor je JVP en uiteindelijk voor je vacatureteksten. “Je recruiters gebruiken de EVP in al hun communicatie”, zegt Dirk. “De potentiële kandidaten die je bijvoorbeeld via sites als Linkedin benadert,  gaan direct op zoek naar de organisatie. Als je verhaal dan niet staat, val jij als potentiële werkgever al snel af.”
Employer Branding je doelgroep verleiden Social Circus

Je doelgroep verleiden

De toppers in de arbeidsmarkt zijn of maar kort beschikbaar, of zijn niet op zoek naar een baan. Dit  zijn echter wel de mensen die je als organistie binnen wilt halen. Met name in de eerder genoemde sectoren begint door te dringen dat snel even iemand werven niet lukt, mensen komen niet zomaar. “Je moet beginnen met het in de markt zetten van je boodschap en dit structureel blijven herhalen”, stelt Dirk. “Het gaat bij kandidaten om fundamentele keuzes zoals carriere, inkomen, gezin en wonen. Je moet je doelgroep echt verleiden.”

Communiceren en blijven communiceren

Daarom is arbeidsmarktcommunicatie nu zo belangrijk. “Je moet permanent met je doelgroep communiceren en blijven communiceren”, vindt Dirk. “Als je een aantal kernfuncties hebt waar je regelmatig op werft, dan kan je door goede en structurele communicatie een positief bewustzijn over je organisatie creëren binnen je doelgroep. Dat is ontzettend waardevol voor elk bedrijf”, sluit hij af.
Employer Branding blijven communiceren Social Circus

Een eerlijk verhaal

Een EVP of JVP opstellen is als storytelling. Bij het opstellen van een EVP en JVP kan Social Circus ondersteunen. Door het interviewen van medewerkers en de doelgroep. Daarbij worden vragen gesteld als: wat maakt dat je bij deze organisatie wilt werken, werkt of blijft werken? Wat maakt een organisatie fijn om voor te werken?

Ontzettend belangrijk is om hier als bedrijf eerlijk over te zijn. Hoe eerlijker je als bent hoe groter de kans dat mensen willen komen of langer bij je willen blijven.

Contact

Wil jij jouw verhaal vertellen? Laat Social Circus je helpen om de verhalen te verzamelen en te vertellen. Meer weten? Neem dan contact op met marjolein@socialcircus.nl
Employer Branding met Marjolein Ekkelboom Social Circus

Waarom willen mensen zo graag verhalen horen?

Dat doen we omdat we ons kunnen identificeren met de personages in het verhaal en omdat we hun dilemma’s herkennen. Verhalen helpen om het leven te begrijpen, ordening aan te brengen in de chaotische spelingen van het lot, betekenis te geven en waarde te bepalen. Door er een verhaal van te maken ontwikkelen we ons bewustzijn. Het biedt materiaal om op die manier een identiteit te ontwikkelen.
Employer Branding met een verhaal Social Circus

Storytelling voor bedrijven en personen.

Wat maakt een verhaal boeiend? Waarom kleven er aan bepaalde bedrijven of bewegingen een bijzonder verhaal? En aan andere niet? Martin Luther King, Starbucks, Apple. Wat maakt hen bijzonder? Deze mensen, merken of bewegingen brengen ‘waarden’ in beweging of zetten ze op spel.

Dat doen ze vanuit hun diepste overtuiging. 

Of je het nu met het verhaal eens bent of niet. Wanneer je een hoger doel nastreeft en dat stuit op weerstand (publieke opinie, bezwaren, conventies) dan ontstaat er een verhaal. Een verhaal appelleert aan emoties, is herkenbaar, prikkelt de verbeelding en geeft mogelijkheid tot identificatie. Gewoon een goed product afleveren is niet meer voldoende. Je moet op een of andere wijze meerwaarde creëren, zichtbaar worden, de held zijn in het leven van anderen en een goed verhaal helpt daarbij. 

Waarde gevende organisaties denken inside out en vertellen daarmee een verhaal. Ze voegen waarde toe aan de wereld. Hun merk betekent iets, is een symbool geworden, of soms zelfs een mythe of legende. 

Bij Nike staat 'winnen en succes' centraal, bij Starbucks gaat het over 'on the road'. En bij The bodyshop bijvoorbeeld over grote sociale betrokkenheid. 

Laat ons je verhaal vertellen.

Social Circus heeft een vaste werkwijze ontwikkeld om de verhalen naar boven te krijgen bij personen en organisaties.. We starten met het maken van de strategie Daarnaast kunnen we de verhalen schrijven en in beeld brengen. Ook kunnen we je doelgroep ermee bereiken via online advertising.  Neem vrijblijvend contact op met Social Circus.

Vragen? neem contact met ons op.

Generatie Z
Hoe werf ik nieuw personeel
Doelgroep onderzoek en advies
recruitment media advies
Vacature teksten schrijven
Een advertentie concept
Advertentie / banner
Recruitment via mijn website
Recruitment fotografie en/of video
Recruitment via Google
Recruitment via Facebook
Recruitment via Linkedin
Recruitment via Youtube
Aanmelden email nieuwsbrief

Wil je dit bericht delen via:

Over welk onderwerp wil je blogs lezen?


door bas 28 feb., 2024
Online groeien met de hulp van de SEO/SEA expert van Social Circus
SEA en SEO freelancer van DeVerfspuiter.com
door bas 08 feb., 2024
De Verfspuiter.com heeft een online marketeer die zorgt voor de online strategie, website beheer en de SEO en SEA aanpak. Lees over de resultaten en wie weet wilt u ook kennismaken met deze Freelance marketeer van Social Circus
SEO gaat voor bedrijven veranderen met de lancering van de nieuwe zoekmachine Google SGE.
door Bas Westerbeek 15 dec., 2023
De SEO veranderingen in 2024 zijn groot, na de introductie van de nieuwe zoekmachine Google SGE. Is organische vindbaarheid ook in de toekomst belangrijk voor jouw website en bedrijf? Lees dan dit artikel over Google SGE en de impact op SEO.
Website gemaakt voor Medical Biochemistry
door Bas Westerbeek 09 nov., 2023
Een blog en portfolio website kunt u door Social Circus laten maken. Wij maken de website en u kunt de website daarna eenvoudig zelf beheren. Bekijk de website van Medical Biochemistry uit Amsterdam
7 SEO tips voor winkeliers en lokale ondernemers
door bas 16 okt., 2023
Wil jij online, via de website, meer klanten aantrekken en heb je een winkel of bedrijfspand in een dorp of stad? Lokale SEO (organisch beter gevonden worden via Google) is beslist van groot belang voor de groei van je bedrijf. Het kan dan handig zijn om de checken of je de juiste stappen hebt genomen.
Meer Social Circus Blogs
Het marketing freelancers team van Social Circus

Kennismaken?

Tijd voor een kop koffie? De kennismaking is laagdrempelig en geeft snel duidelijkheid of wij u kunnen helpen!

Share by: